Innowacje technologiczne w ostatnich dekadach wyparły z garaży klasyczne bramy skrzydłowe (rozwierne). Zastąpiły je trzy rodzaje nowoczesnych konstrukcji: segmentowa, uchylna i rolowana. Bramy rolowane są szczególnie popularne w miastach (szczególnie w Azji) – w małych garażach, w ochronie wejść do sklepów oraz doskonale sprawdzają się jako bramy przemysłowe. Bramy uchylne przez wiele lat były hitem, szczególnie za oceanem, aż najzwyczajniej pojawiły się na rynku bramy garażowe segmentowe i zaczęły wypierać te pierwsze. Wpłynęła na to właściwie tylko jedna cecha.

Wyższość bram segmentowych nad uchylnymi na przykładzie

Oczywiście bramy segmentowe były nową alternatywą, zatem choćby przez ten fakt wzbudzały zainteresowanie wielu Klientów, którzy chcieli czegoś odmiennego. Jednak w porównaniu do uchylnej, brama segmentowa posiada jedną niezaprzeczalną zaletę – można ją otworzyć zastawiając frontalnie cały podjazd do garażu (można pod nią podjechać nawet samochodem ciężarowym zatrzymując się 10 cm przed nią). Innymi słowy, w żadnym stopniu nie wysuwa się ona podczas otwierania do przodu na podjazd. Jest to więc brama niezwykle ergonomiczna, której ruch nie ogranicza użytkowej przestrzeni przy garażu. Przy bramie uchylnej nie jest to możliwe, a jej starsze modele przy otwieraniu zajmowały dużą część przestrzeni wjazdowej.

Konstrukcja mechanizmu bramy segmentowej

Bramy segmentowe z wyglądu przypominają różnej szerokości zasłonięte żaluzje. Skonstruowane są z podobnych, usztywnionych lamel poziomych, które, gdy garaż jest zamknięty, opierają się jakiemukolwiek naciskowi, a gdy brama jest otwierana, „łamią się” i wsuwają pod sufit garażu.

Na poziomie konstrukcyjnym różnic między bramami segmentowymi właściwie nie ma, choć występują ich dwa typy – przesuwane są na boki lub do szczytu. Największe różnice dotyczą natomiast innowacji technologicznych, wyglądu i zabezpieczeń. Bramy te otwierają się więc z różną szybkością, ciszej lub głośniej, mają odmienną wytrzymałość (zarówno antywłamaniową, jak i dotyczącą cykli otwierania), skonstruowane są z cienkich listew lub dostojnych, szerokich paneli. Można w tym miejscu zwrócić uwagę na kilka cech ważnych dla Klientów.

Termoizolacja bram segmentowych

Istotna dla wielu użytkowników jest izolacja cieplna, wiadomo bowiem, że przez garaż połączony drzwiami wewnętrznymi z innymi pomieszczeniami uciekać może dużo ciepła lub pomieszczenia mogą być przez to wychładzane. Ważne przy tym, aby nie ogrzewać samochodu w garażu odkręcając maksymalnie kurki i tracąc w ten sposób pieniądze, lecz by określona temperatura jak najdłużej się w nim utrzymywała.

W celu izolacji termicznej w bramach segmentowych najczęściej stosuje się specjalne uszczelnienia, a materiałem utrzymującym ciepło są: folia termoizolacyjna, pianka poliuretanowa, a w nowych modelach stosuje się wypełnienia bram z polietylenowych pęcherzyków powietrznych – konstrukcja taka jest lekka, pęcherzyki powstrzymują wodę przed skraplaniem oraz nie tylko utrzymują ciepło, lecz zapobiegają również przegrzewaniu powietrza w garażu latem.

Warto wiedzieć, że dobrze izolowana brama osiąga wartość 0,33 W/m2K lub wyższy.

Bezpieczeństwo bramy segmentowej

Przed zakupem warto też sprawdzić specyfikację bezpieczeństwa bramy, która zawsze powinna mieć pewne elementy zamontowane, a im jest ich więcej, tym lepiej. Należą do nich m.in.:

  • boczne osłony wału,
  • pionowe osłony prowadnic,
  • elastyczne osłony międzypanelowe,
  • optyczne czujniki nadosłonowe,
  • zintegrowane osłony sprężyn i wału,
  • osłony prowadnic i rolek (ruchome),
  • a także fotokomórki.

Oczywiście ilość wymienionych zabezpieczeń zależna jest od klasy bramy segmentowej. Najprostsze modele nie posiadają ich wszystkich.

Brama garażowa segmentowa nowa Białystok

Napędy do bram garażowych

Poza izolacją i bezpieczeństwem, Klienci zwracają też dużą uwagę na napędy. Oczywiście ceniona jest cicha praca i bezawaryjność, ta natomiast wiąże się ściśle z cyklami pracy, na co niektórzy producenci dają gwarancję (przeliczoną na lata pracy). Dlatego przy zakupie warto się zorientować ile cykli pracy jest przewidzianych. W najnowszych bramach ich liczba wynosi ponad 100 tysięcy otwarć, co sprawia, że bezawaryjne funkcjonowanie bramy przewidziano na długie lata.

Nowoczesne napędy posiadają zaawansowane funkcje, a są to na przykład

  • intuicyjne programowanie i wygodne w używaniu panele LCD,
  • różnego typu zabezpieczenia optyczne, jak zatrzymywanie się bramy po wykryciu przeszkody,
  • szyny z paskiem zębatym zapewniające cichą pracę,
  • awaryjne zasilanie,
  • blokady antywłamaniowe,
  • oraz różnego typu oświetlenie, w tym sygnalizacyjne.

W większości bram wymienione komponenty mogą być zamawiane indywidualnie.

Bramy segmentowe – hit sprzedaży w Białymstoku

W Białymstoku bramy segmentowe cieszą się dużym powodzeniem, być może szczególnym. Wynika to z innego, panującego obecnie trendu – na szeregówki. Ich budowę można zauważyć w wielu miejscach miasta. Niewątpliwie bramy segmentowe to idealne rozwiązanie do tego typu budynków. Bardzo często bowiem mają one przed wejściem do garażu miejsce postojowe, które przy bramie uchylnej byłoby w pewnym stopniu ograniczone. Natomiast sposób otwierania się bramy segmentowej, ale również rolowanej, sprawia, że istniejąca przy garażu przestrzeń może zostać wykorzystana w 100%.

Tym samym uznać można, że trend na bramy segmentowe nie jest tylko chwilową modą, w dodatku jedynie w Białymstoku. Wynika on z: pragmatyzmu, oszczędności przestrzeni, wygody, ale również opisanego wcześniej technologicznego zaawansowania tych konstrukcji, które dzięki staraniom inżynierów zwiększają komfort naszego codziennego życia.